Återvinningsföretaget Renova, som ägs av elva västsvenska kommuner, kommer att köra helt fossilfritt redan år 2015. Det uppger företagets miljö- och kvalitetschef Viktoria Edvardsson. Renova deltar tillsammans med DHL Freight och Volvo Lastvagnar i ett pilotförsök med OKQ8:s helt fossilfria syntetdiesel Diesel Biomax.
OKQ8 har utvecklat en syntetdiesel som är helt framställd av vegetabiliska och animaliska fetter. Bilar som använder det nya bränslet kan sänka utsläppen av koldioxid med fossilt ursprung med upp till 90 procent.
Bränslet som kallas Diesel Biomax kommer i första hand att testas på sex av Volvo Lastvagnars dieselbilar. Dessutom ska det användas på 25 av Renovas Volvofordon med metan-dieselmotorer. Det är dieselmotorer som huvudsakligen drivs av biogas, men som använder diesel som tändmedel.
I pilotförsöket kommer man att undersöka hur OKQ8:s drivmedel Biomax kommer att påverka lastbilarnas prestanda och komponenter. Utfallet av försöket kommer att avgöra om Diesel Biomax blir en standardprodukt hos OKQ8, enligt ett pressmeddelande från OKQ8.
Renovas mål är att redan år 2015, ha en fossilfri fordonsflotta:
– Med den utvecklingstakt vi nu ser kommer vi att klara detta, säger Viktoria Edvardsson, miljö- och kvalitetschef på Renova. Återvinningsföretaget ägs av Göteborgs kommun och tio andra västsvenska kommuner. Det omsätter mer än en miljard kronor om året. Renova inklusive dotterbolag har omkring 180 tunga fordon i sin fordonspark. Omkring 70 procent av fordonen drivs med fossilfria bränslen idag.
– Renova är pådrivande i utvecklingen genom att ställa tuffa krav på miljövänligare fordon och drivmedel. Att vara testpilot för nya lösningar är en viktig del av vårt eget utvecklingsarbete, säger Edvardsson.
Ulf Hammarberg på DHL Freight säger att företaget kommer att reducera koldioxidutsläppen med 30 procent fram till år 2020:
– Vi vill vara med och driva utvecklingen framåt genom att testa nya tekniker och drivmedel.
– Ambitionen är att titta på under vilka villkor ett godkännande kan ges för drift på Diesel Biomax, med bibehållen garanti och prestanda, säger Christina Eriksson, affärsansvarig för Alternativa drivlinor på Volvo Lastvagnar.
Den syntetiska dieseln, Diesel Biomax, är baserad på hydrerade vegetabiliska oljor (HVO). Det är ett bränsle som framställs av enbart förnybara råvaror såsom vegetabiliska och animaliska fetter. Bränslet uppges vara hållbart även ekonomiskt och socialt, genom att ursprunget till råvarorna är spårbart.
Bränslet har potential att användas som ett förnybart alternativ till befintlig fordonsflotta. Beroende på andelen animaliska och vegetabiliska fetter reducerar Diesel Biomax utsläppen av fossilt koldioxid med 50 till 90 procent.