Ett godståg som var drygt 100 meter längre än max tillåten tåglängd kördes nyligen på prov från Hamburg till Malmö.
En provkörning med ett godståg med en total tåglängd på 835 meter genomfördes framgångsrikt mellan Maschen strax söder om Hamburg och Malmö natten mot den 17 april.
Tåglängder upp till 835 meter är tillåtna i Tyskland mellan Maschen och danska Padborg precis på gränsen till Tyskland, och på stora delar av järnvägsnätet i Danmark inklusive hela korridoren Padborg–Köpenhamn, och används rutinmässigt mellan Maschen och danska Fredericia.
Utvärderingen av provkörningen gäller framför allt passagerna av Storebælt, Drogden och Öresund, som är de begränsande lutningarna i korridoren Tyskland–Sverige.
Maximalt tillåtna tåglängd i Sverige är 730 meter (med bromsgrupp P) medan infrastrukturen – bland annat längder hos bangårdar, mötesspår och förbigångsspår – i många stråk begränsar praktisk tåglängd till 630 meter. I korridoren Tyskland–Sverige innebär skillnaden i maximal tåglängd mellan länderna att tåg längre än 730 meter måste växlas om i Danmark, vilket innebär både en fördröjning och en fördyring av godstransporterna.
För att kunna tillåta tåglängder på 835 meter i reguljär trafik i Sverige skulle det behövas anpassning av regelverk och dessutom viss anpassning av spårinfrastrukturen.