Över 100 containerfartyg köade i förra veckan för försenade avlastningar på USA:s västkust, sedan hamnarbetarna i fackförbundet ILWU stoppat verksamheten under sex dagar. Men nu tycks konflikten vara löst, efter nio månaders förhandlingar, sedan regeringen gripit in.
Europeiska varuägare har förlorat hundramiljontals kronor på att deras gods inte gått att transportera till eller ifrån USA:s västkust som planerat, uppger intresseorganisationen European Shippers’ Council.
Det är en konflikt mellan det hamnarbetarförbundet ILWU, International Longshore and Warehouse Union, och arbetsgivarorganisationen PMA, Pacific Maritime Association, som har lett till de grava följderna. Deras senaste avtal löpte ut den 1 juli. Då hade de hunnit förhandla med varandra i en och en halv månad. Sedan oktober ska stridsåtgärder från ILWU:s sida ha fördröjt hamnarbetet, med fartygsförseningar och överbelagda lagerdepåer som följd.
Nu i februari trappades striderna upp, och arbetet kom att stå helt stilla den 7–8, 12 samt 14–16 februari. Bland annat anklagar arbetsgivarsidan arbetarna för att hålla kvalificerade kranförare hemma från arbetet, för att blockera flödet och på så vis vinna förhandlingsstyrka. Enligt analysföretaget Alphaliners nyhetsbrev har hittills 20 planerade fartygsturer ställts in under februari.
Men i fredags nådde parterna så en tentativ överenskommelse, sedan USA:s arbetsmarknadsminister Tom Perez hotat med att förhandlingarna annars skulle få föras vidare under regeringens överinseende i Washington.
Även i det mest positiva scenariot kommer det att ta minst sex veckor att beta av de uppkomna köerna och överbeläggningarna, skriver Alphaliner, som också noterar att den segdragna konflikten verkar markera slutet på ett par decennier av mer konstruktivt samarbete mellan arbetsmarknadens parter. De senaste förhandlingarna på öst- och västkusten har tagit 309 respektive 284 dagar. Senaste gången som förhandlingar tog längre tid var 1996, men då ägde ändå hela förhandlingen rum innan det löpande kontraktet upphörde.