Ökar på antalet hanterade containrar trots en kraftig nedgång i importen.
Totalt hanterades 914 000 containrar (TEU) i Göteborgs hamn under 2023, det framgår av färska siffror från hamnen. Containerhanteringen ökar därmed med 3 procent jämfört med föregående år.
Det innebär också att Göteborgs hamn idag står för 57 procent av all containertrafik i Sverige.
Förklaringarna till containeruppgången uppges vara dels att svensk basindustri med skogsindustrin i centrum fortsätter att gå stark, dels att hanteringen i Göteborgs hamn växt i relation till andra hamnar.
Främst är det exportprodukter som ökar i hamnen, medan importindustrin till följd av lågkonjunkturen har ett svårare läge. Under årets tre första kvartal låg nedgången av importen kring 20 procent, medan tappet under fjärde kvartalet stannade kring 10 procent.
– Totalt sett är det ett fantastiskt resultat och ett starkt kvitto på Göteborgs Hamns roll som garanten för svensk industris access till omvärlden. Det är glädjande att svensk exportindustri fortsatt står stark och att man på importsidan nu ser en ljusning, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.
Andelen containrar som fraktas på järnväg mellan Göteborgs hamn och det skandinaviska inlandet minskade med 9 procent jämfört med 2022. Enligt hamnen beror detta på en generellt mindkad containerimport i kombination med underhållsarbeten på landets järnvägsinfrastruktur och problem med Trafikverkets planeringsverktyg.
Rorogodset minskade med 4 procent, vilket också uppges bero på minskad export.
Hanteringen av nya bilar ökade med 13 procent, medan energivolymerna minskade med 17 procent — vilket uppges bero på underhållsstopp på hamnens två stora raffinaderier samt ett oljepris som inte gynnat inlagring.