Enligt Transportföretagen behöver branschen långsiktiga förutsättningar för att nå de kommande klimatmålen.
Branschorganisationen Transportföretagen har tagit fram en fristående forskningsrapport inför regeringens process med att ta fram den nya klimatpolitiska handlingsplanen. Enligt organisationen är 70-procentsmålet för hållbara transporter till 2030 inom räckhåll, men man betonar att regeringen behöver satsa på elektrifieringen och att branschen behöver långsiktiga förutsättningar.
Organisationen lyfter bland annat fram det faktum att rapportens författare — analytikern Per Kågeson — bedömer att Sverige kan minska utsläppen från vägtrafiken med 56 procent 2030 jämfört med 2010. Då krävs dock rejäla satsningar på utbyggnad av laddinfrastruktur och även förstärkta incitament för investeringar i elfordon.
— På många plan är näringsliv och företag beredda att gå snabbare fram än myndigheter och politiker. Men då behöver man mer stabila förutsättningar och en av de större frågorna gäller energiförsörjning. Vi behöver mer av alla kraftslag för att klara den här omställningen. Det gäller såväl havsbaserad vindkraft som kärnkraft, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen.
Vidare krävs enligt rapporten en balanserad politik och kostnadseffektiva åtgärder om EU:s klimatpolitiska mål ska uppnås, något som Transportföretagen instämmer i.
— Vi vill se en politik som strävar efter kostnadseffektiva åtgärder, åtgärder som leder till målet utan att slå undan benen på oss själva. Det finns ett tankegods att vi behöver minska transporterna från dagens nivå om vi ska nå klimatmålen. Förutom att det är helt orealistiskt skulle det vara direkt skadligt. Framtidens transporter är både tysta och rena, och de blir fler, inte färre transporter, kommenterar Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.