EU stoppar den svenska skattebefrielsen för biogas — branschorganisationen Transportföretagen flaggar för ökade kostnader.
Bakgrunden är något snårig, men kontentan är tydlig: det lär blir dyrare med biogas framöver.
I korthet handlar det om att EU-domstolen tidigare beslutat att ogiltigförklara den tioåriga förlängning av svensk skattebefrielse för biogas som EU-kommissionen sade ja till 2020. Orsaken till ogiltigförklarandet är att skattebefrielsen räknas som statsstöd och därför måste genomgå ett så kallat formellt granskningsförfarande där olika parter ska få komma till tals — vilket aldrig gjordes.
I måndags den 6 mars kom beskedet att varken regeringen eller EU-kommissionen väljer att överklaga EU-domstolens beslut, något som branschorganisationen Transportföretagen är starkt kritiska mot och kommer att leda till att biogasen blir 10 kronor dyrare per mil.
— Det här är ett hårt slag för transportsektorn och de företag som väljer att gå före i den gröna omställningen genom att använda sig av biogas. Vi ser att det kan innebära kostnadsökningar på upp till 30 miljoner kronor för ett åkeri med 150 biogaslastbilar. Transportsektorn är en lågmarginalbransch och det slår undan benen på företagen som kämpar i den gröna omställningens framkant, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i en skriftlig kommentar.
Även om den svenska regeringen har skickat ett brev till EU-kommissionen för att understryka stödets betydelse för branschen och den gröna omställningen, så anser Transportföretagen att beslutet och processen innebär en stor osäkerhet för transportsektorn.
— Transportsektorn har tagit ett stort ansvar i den gröna omställningen. Vi fick i februari lugnande besked av Elisabeth Svantesson att regeringen jobbade för att skattebefrielsen skulle vara kvar. Men gårdagens besked (läs: beskedet den 6 mars) är inte lugnande och väcker fler frågor än svar. Nu måste regeringen presentera andra ersättningssystem för den offensiva gröna omställningen inom transportsektorn, kommenterar Marcus Dahlsten.