Enligt Energimyndigheten är reduktionsplikten det viktigaste styrmedlet för att Sverige ska nå uppsatta klimatmål — men då krävs ändringar i skattelagstiftningen.
Statliga Energimyndigheten har nyligen publicerat resultat från en så kallad kontrollstation för reduktionsplikten för bensin och diesel. Kontrollstationen är ett uppdrag från regeringen som följer upp reduktionsplikten i förhållande til målet om att Sverige fram till 2030 ska minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent.
Energimyndighetens huvudförslag är att Sverige övergår till samma dieselkvalitet som används i större delen av Europa, så kallad Europadiesel (diesel MK3). Energimyndigheten föreslår också att rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten.
– Enligt vår analys står reduktionsplikten för majoriteten av utsläppsminskningarna som krävs för att nå målet till 2030 om minskade utsläpp med 70 procent jämfört med 2010 i transportsektorn. Genomför vi inte de föreslagna förändringarna behöver andra styrmedel och åtgärder stå för motsvarande utsläppsminskningar, säger Sara Sundberg, chef för enheten för drivmedel och hållbara bränslen på Energimyndigheten, i en skriftlig kommentar.
I rapporten framhålls att det är viktigt med långsiktiga och stabila förutsättningar om näringslivet ska kunna ställa om till en ökad biodrivmedelsproduktion och minskat beroende av fossil energi. Långsiktiga och stabila förutsättningar är också viktiga för biodrivmedelsproducenterna och för trovärdigheten för reduktionsplikten. Därför anser myndigheten att ändringar främst bör ske som en följd av kontrollstationerna, vilka sker vart tredje år.