Dagens vägunderhållsbudget räcker inte för att upprätthålla sandarden på vägnätet i Sverige. Det hävdas i en rapport som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.
Konsulten Kristin Eklöf har på uppdrag av Transportföretagen analyserat och sammanställt en rapport över skicket på Sveriges nät av allmänna vägar. Bakgrunden är att organisationen anser att vägnätet redan idag är kraftigt eftersatt och dras med en stor underhållsskuld.
Kristin Eklöf, som är filosofie doktor i dataanalys, slår i sin rapport fast att 12,7 procent av landets statliga vägar är i mycket dåligt skick.
Generellt är vägarna sämst i det glesbefolkade delarna av Sverige norr om Dalälven och allra sämst är vägarna finns i Gävleborg, enligt Kristin Eklöf. I sina analyser och slutsatser över vägnätets skick har hon använt sig av främst data från Trafikverket:
– Jag har tittat på både de vägytemätningar som Trafikverket gör varje år. Sedan har jag även klassificerat vägarna efter ålder. Det är väldigt många lågtrafikerade vägar i Sverige som är väldigt gamla, där man egentligen inte gör så mycket underhåll – man lagar och lappar men gör inga stora underhållsåtgärder på de vägarna. Så man kan säga att de här vägarna börjar bli gamla och dåliga av den anledningen.
BILDEN T H: Kristin Eklöf. Foto: Privat
Så man kan säga att denna kategori vägar är vägar som klassas ned främst för att de börjat bli gamla?
– Ja. Om vägen har uppnått en viss ålder, vilket i sin tur baseras på en statistisk modell som visar hur lång förväntad livslängd en viss typ av väg har.
Så det här sättet att klassificera en väg på innebär att man slår fast att vägen egentligen inte är så dålig idag men kommer att bli det ganska snart eftersom den är så gammal?
– Precis. Trafikverket kan slå fast att en viss väg inte klarar deras underhållsstandard då den är för dålig enligt deras mätningar. Problemet är att deras mätningar inte fångar upp alla problem som gör att en väg behöver underhåll.Det är även en rad andra faktorer som spelar in, och en av alla dessa faktorer är vägens ålder.
Att använda vägens ålder som klassificeringsfaktor är samtidigt ett statistiskt mått, tillägger Kristin Eklöf:
– Det kan därför vara så att en väg som klassats som i mycket dåligt skick känns helt okej att köra på. Likaväl som det kan vara tvärtom.
Detta sätt att mäta vägarnas skick på är med andra ord lite trubbigt, men stämmer överlag ganska väl, menar Kristin Eklöf.
Läs Kristin Eklöfs rapport HÄR