
Post- och telestyrelsen (PTS) öppnar granskning av Postnords snabbväxande varuförsändelsehantering på Arlanda flygplats, sedan Svenska Dagbladet publicerat bilder av säckhögar under bar himmel.
Postnords sätt att hantera varuförsändelser har åter hamnat i hetluften, liksom förra hösten. Eller kanske snarare kalluften. Enligt Svenska Dagbladets källor kan mängder av paketsäckar ligga otäckta flera dygn i sträck, på paketvagnar inne på flygplatsområdet.
Det handlar i stor utsträckning om småförsändelser från de kinesiska e-handelsplatserna Aliexpress och Wish, skriver Svenska Dagbladet. De har slagit an kraftigt bland svenska kunder, inte minst barn och unga, och varorna säljs ofta med fri flygfrakt från Kina. Volymerna uppges ha vuxit 65 procent senaste året, och fortsatt ökning på 50–100 procent väntas nästa år. Transporterna subventioneras genom sekelgamla postregelverk, som ger u-länder – till vilka Kina räknas – portorabatt, medan Postnord uppges gå back. Enligt Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backtemans uppgifter till Svenska Dagbladet omfattar Postnords hantering på Arlanda flygplats nu omkring 160 000 försändelser per dag.
Vad gäller säckarna på Arlanda ska det nu inte vara fara för försändelserna, säger Thomas Backteman till SvD. Säckarna är väderbeständiga. Men till historien hör att han för tidningen först helt förnekade att paket rutinmässigt förvaras utan tak. ”Jag kan inte ta gift på att det aldrig har stått en säck utanför det här taket, men det är den processen vi har, de lastar av det under ett tak”, ska Thomas Backteman ha sagt till SvD veckan innan. Ställd inför bildmaterialet medger han sedan att säckar förvaras utomhus, men ser inte något problem i det.
– De kan ligga några dagar i regnet, säger han i SvD:s webb-tv-program Ekonomistudion.
På Post- och telestyrelsen, som SvD också har talat med, förefaller man inte lika trygg i att allt gått till som det ska, utan har öppnat ett tillsynsärende i frågan. Myndigheten kände inte tidigare till att ansamlingen av paket varit så omfattande som bilderna visar. Till frågorna hör om hanteringen är förenlig med Postnords tillståndsvillkor. Där finns bland annat skrivningar om väder och vind, exponering för obehöriga samt integritetsrisker. Arlanda flygplats är avskärmad och bevakad, men den aktuella delen är inte specifikt avgränsad utöver det.