Isläget tvingar Sjöfartsverket att anlita privat aktör.
Årets isvinter är den tuffaste på många år. Hela Bottenviken är istäckt och även Vänern börjar frysa på.
Det konstaterar Sjöfartsverket, som uppger att landets samtliga fem isbrytare är i full drift.
Dessutom har ett avtal undertecknats med rederiet Viking Supply Ships som vid behov ska leverera extra isbrytningsresurser. Syftet är att hålla nere väntetiderna för handelssjöfarten.
– Vi ser just nu att vi troligen kommer behöva bryta is så långt ner som till Kalmar på östkusten, och även Göteborg och norröver på västkusten. Det kräver mer av oss än normalt och vi behöver därför sprida ut våra resurser mer än de senaste vintrarna, kommenterar Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.
Han tillägger:
– Vår uppgift är att se till att hamnarna kan hålla öppet. Det är en uppgift som vi tar på största allvar och vi använder de resurser som vi har tillgängliga. Vid ett svårare isläge som vi kan komma att få denna vinter kan det dock innebära längre väntetider för brytning av rännor och assistans.