Containerrederiet MSC är igång med nya direktlinjen mellan Göteborg och Asien.
I förra veckan gick startskottet för rederierna Maersk och Hapag-Lloyds nya Gemini-allians. Samarbetet innebär i korthet att de bägge rederiernas oceangående containerfartyg ska anlöpa färre hamnar på sin rutt mellan Asien och Europa. Mindre hamnar — likt Göteborg — får inga direktanlöp utan trafikeras istället med så kallade shuttlefartyg via exempelvis Bremerhaven.
Under söndagen den 6 april var det samtidigt premiär för Göteborg att anlöpas av konkurrenten MSC:s nya direkttrafik mellan Europa och Asien.
Göteborgs hamn tog då emot fartyget MSC Auriga med en kapacitet på drygt 15 000 TEU, som efter lossning och lastning var planerad att avgå mot Asien och hamnar som Shanghai, Ningbo, Shenzhen, Yokohama, Singapore och Busan. Trafiken ska även nå nya och växande marknader som Vietnam och Thailand.
– Vi är mycket glada över att introducera vårt nya fristående nätverk på den svenska marknaden via Göteborgs Hamn. Våra kunder kommer att dra nytta av MSC:s unika direkttrafik med en hög och stabil servicenivå. MSC kommer fortsatt att erbjuda effektiva intermodala transportlösningar för att möta både befintliga och nya kunders efterfrågan, kommenterar Fredrik Magaji, kommersiell chef på MSC Sweden.
MSC:s nya direktlinje kommer att avgå varje vecka enligt följande slinga:
Göteborg – Århus – Hamburg – Antwerpen – Port Klang – Singapore – Laem Chabang – Vung Tau – Busan – Yokohama – Ningbo – Shanghai – Xiamen – Yantian – Singapore – Sines – Le Havre – Rotterdam – Göteborg.