Bygger ny terminal i Timrå för en halv miljard kronor.
För att befästa sin närvaro i norra Sverige har Postnord beslutat att investera en halv miljard kronor i en ny terminal för paket- och pallhantering i Timrå. Den nya terminalen ska byggas i det så kallade Midlandaområdet och generera över 200 arbetstillfällen .
Den nya terminalen uppges ersätta Postnords terminal i Birsta/Sundsvall.
— Svensk e-handel omsatte i fjol cirka 153 miljarder kronor och visar inget tecken på avmattning. Jag ser terminalen som en hub ut mot övriga Norrland och en nödvändighet då paketmarknaden växer i rekordfart, kommenterar Peter Gisel-Ekdahl, vd för Postnord Sverige.
Markköpet på närmare åtta hektar är en affär mellan det kommunala bolaget Timrå Invest och Inhubs. Postnord kommer att ingå ett hyresavtal med Infrahubs dotterbolag Inhubs som äger själva byggnaden.
Byggnation inleds under hösten och terminalen beräknas vara i drift från första kvartalet 2028.







