Nytt system för ökad effektivisering av lastning väntas minska antalet körda kilometer med 5-10 procent.
Systemet har utvecklats av det globala IT- och konsultföretag TCS i samarbete med Postnord, och bygger på artificiell intelligens, vanliga bevakningskameror och molnteknik.
Tidigare har Postnord inte haft något enhetligt system för att mäta fyllnadsgraden för lastbilar och containers som lastades på företagets terminaler. Fyllnadsgraden har därför baserats enbart på antal lastade paket baserat på en teoretisk beräkning, vilket gjorde att man inte hade full kontroll över lastningen.
Det nya systemet använder istället en matematisk modell för att — baserat på bilder från kameror vid lastportarna — räkna ut den lastade volymen. Det gör att man mer exakt kan beräkna hur mycket av lastbilen som är fylld. Fyllnadsgraden sammanställs och visualiseras i en grafisk översikt där alla portar och deras status visas.
Postnord bedömer att systemet kommer att bidra till att minska körda kilometer med 5–10 procent. Systemet har under hösten införts vid terminalerna i Härryda och danska Köge, och enligt Postnord kommer det efter utvärdering att implementeras på fler av företagets 42 terminaler.
Vidare uppges att lösningen under hösten har utnämnts till årets innovation inom transport och logistik av den brittiska tidskriften Parcel and Postal Technology International.
— Med vår nya lösning för att få bättre kontroll över fyllnadsgraden för transporter visar TCS att innovation inte behöver vara komplicerat. TCS har kombinerat våra befintliga kameror med en molnbaserad bildanalys som ger oss total kontroll över hur mycket som lastas i varje avgående lastbil, vilket redan från start har lett till bättre nyttjande av vår transportkapacitet, kommenterar , Christian Østergaard, chefsvisionär samt senior gruppstrateg för IT-produktion/IoT/AI på Postnord.