Får klartecken till fördjupning och breddning av farleden — innebär att anlöpande oceangående containerfartyg ska kunna lastas fullt.
Konkret handlar det om att Mark- och miljödomstolen har meddelat att de ger tillstånd till fördjupning och breddning av farled, kajförstärkning samt utläggning av muddermassor på avsedd plats till havs.
Beslutet innebär att det så kallade ”projekt Skandiaporten” kan börja genomföra kajförstärkningar kan starta enligt tidplan — förutsatt att inga överklaganden sker.
— Vi är medvetna om att domen kan överklagas vilket är ett steg i processen som vi måste avvakta. Men om domen inte överklagas är vår preliminära bedömning att vi nu har möjligheten att påbörja arbetet med kajförstärkningarna, även om det ännu inte är klart hur de förorenade muddermassorna slutligt ska omhändertas, kommenterar Jan Andersson, projektledare för Skandiaporten vid Göteborgs Hamn.
Projekt Skandiaporten innebär dagens oceangående containerfartyg kommer att kunna lastas fullt och därigenom nyttja all tillgänglig lastkapacitet vid varje anlöp, vilket inte är möjligt idag.
Projektet, som väntas bli klart tidigare 2026, är ett samverkansprojekt mellan Göteborgs Hamn, Sjöfartsverket och Trafikverket.
Fakta Skandiaporten:
- Planerad fördjupning: Från 13,5 till 17,5 meters maximalt fartygsdjupgående.
- Dimensionerande fartyg: Längd 430 meter, bredd 65 meter och ett maximalt djupgående på 17,5 meter.
- Kostnad: 2,5 miljarder kronor.
- Byggprocess: Om tidsplanen håller byggstart slutet av 2022 och färdigställt tidigast 2026.