Oxelösunds hamn köper fem stora truckar från Hyster, varav två är 45-tons containertruckar. Maskinerna har sålts av Nordisk Truck-Trans som tog över ansvaret för Hyster i östra Sverige i början av 2018.
De fem nya maskinerna ska användas i den helt SSAB-ägda stålhamnen och den allmänna stadshamnen i Oxelösund. Hamnbolaget svarar för driften i båda hamndelarna. Containertruckarna är på 45 ton och utrustade med ok från Elme. Hamnbolaget långtidshyr truckarna och de ersätter två äldre containertruckar från Kalmar och Linde, varav den ena blir reservtruck och den andra ska skrotas.
I affären ingår också tre dieseldrivna motviktstruckar, två på 33 ton och en på 20 ton. De kommer alla att användas i stålhamnen.
Oxelösund var landets nionde största hamn 2017. Men containerhanteringen är inte så stor, med drygt 13 000 teu ligger man i skuggan av grannhamnen Norrköping och ostkusthamnar som Gävle och Stockholm.
– Containeraffären är tämligen liten. Men vi har SCA:s linjetrafik, säger hamnens vd Douglas Heilborn.
Hyster-affären med Oxelösund är den största hittills sedan årsskiftet då Nordisk Truck-Trans tog över ansvaret för den amerikanska tillverkaren, tillsammans med Bernströms Truck, Göstas Truckar, Kärda Truck och Trucksäljar´n. Konstellationen där varje bolag har ett regionalt ansvar kallar sig ”Hystergruppen”.
Mats Udikas