Nytt utspel från förespråkare för ny fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn: ”vårt alternativ det enda som ökar kapaciteten för godståg”.
När den nya Fehmarn Bält-tunneln mellan danska Rödby och tyska Puttgarden i Tyskland tas i bruk 2029 kommer den att medföra en kraftigt ökad trafik mellan Tyskland och Skandinavien, något som i tur innebär att kapaciteten för framförallt godståg på Öresundsbron riskerar att slå i taket.
Diskussionerna om att komplettera Öresundsbron med en ny fast förbindelse över sundet har därför pågått länge, och i nuläget finns det tre olika alternativ för politikerna att ta ställning till: HH-förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör, Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn, samt Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn.
De tre alternativen har olika upplägg och för- och nackdelar, något som du kan läsa mer om i januarinumret av Transportnytt.
Statlig utredning
Alternativen kommer att analyseras i en statlig utredning som väntas påbörjas i vår, och inför det passar Europaspåret på att framhålla just deras fördel — att det innefattar en tunnel för all slags järnväg, inklusive godståg.
– Europaspåret är enda förslag på Öresundsförbindelse som kan skapa ny kapacitet och redundans för godståg och bidra till att nå de politiska ambitionerna och mål om att flytta transporter från väg till järnväg, kommenterar Christian Alexandersson, projektägare för Europaspåret.
Han tillägger:
– Öresundsbron och dess landanslutningar är en flaskhals som bromsar överflyttningen av godstransporter från väg till järnväg. En ny Öresundsförbindelse med kapacitet och redundans för godståg behövs för att öka godstågstransporterna och säkra näringslivets konkurrenskraft.
90 godståg per dygn
Enligt Europaspåret skulle deras alternativ ha kapacitet för 90 godståg varje dygn, vilket skulle motsvara cirka 900 000 lastbilar om året. Europaspåret framhåller att detta kan jämföras med att det 2019 passerade cirka 600 000 lastbilar över Öresundsbron, och att Europaspårets kapacitet innebär att långväga godstransporter på järnväg kan öka och motsvarande 480 000 lastbilar årligen skulle använda järnväg istället för väg.