Orient Overseas Container Line (OOCL) som är ett av världens största rederier meddelar att man ställer in all trafik på Göteborg tills hamnkonflikten där är löst.
Enligt nyhetsbrevet Loadstar har OOCL som en reaktion på lockouten temporärt avbokat alla fraktorder till och från Göteborg till annat meddelats.
Tidigare har Hapag-Lloyd lagt om en av sina två Göteborgslinjer till Varberg och ställt in den andra.
Hamnkonflikten bottnar i Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4, nekats ett i deras mening erkännande som fullvärdig avtalspart, gentemot arbetsgivaren, som är APM Terminals.
Den senaste av konfliktåtgärderna var att APM Terminals i mitten av maj beslutade om lockout, ett tillstånd som nu ser ut att gälla juni månad ut. Loadstar uppger att flödet i containerhamnen reducerats till 30 procent av normal kapacitet.
Det skulle innebära att en containervolym motsvarande 525 000 teu behöver hanteras i Sveriges övriga hamnar.
– Sverige har helt enkelt inte resurser nog för att klara dessa volymer och det skapar allvarliga problem för landets hela försörjningskedja, hävdar en av Loadstars källor.