Fullskalig simulering genomfört av feederfartyg byggt för att styras från land.
Som Transportnytt tidigare rapporterat planerar DB Schenker att sätta in ett självkörande och eldrivet feederfartyg i trafik för möbelföretaget Ekornes i Norge.
Fartyget, som är 50 meter långt och har en lastvikt på 300 dödviktston, är tänkt att gå i trafik mellan Ekornes hamn i orten Ikornes och hamnen i Ålesund. Därifrån ska frakten lastas om för vidare utskeppning.
Fartyget blir obemannat och kommer därför inte att ha någon kommandobrygga. Istället ska fartyget manövreras av navigatörer placerade på land.
Nu meddelas att en fullskalig simulering av fartyget genomförts av dess rutt mellan Ikornes hamn och Ålesund hamn, en sträcka som uppges ta tre timmar med en hastighet på 7,7 knop.
Enligt uppgift ska simuleringen ha resulterat i värdefulla insikter, och arbetet fortsätter nu med utveckling av fartyget och dess system, samt med processen med myndigheterna angående certifiering och regelverk.
Projektet är ett samarbete mellan DB Schenker och Ekornes samt fartygstillverkarna/-utvecklarna Kongsberg Maritime, Naval Dynamics och Massterly.