Vi besöker första elvägen

(Bild: Christer Andersson) Gunnar Asplund, innovatör och vd för Elways, visar hur en rörlig arm under bilen känner av var skenan är. (Bild: Christer Andersson) Gunnar Asplund, innovatör och vd för Elways, visar hur en rörlig arm under bilen känner av var skenan är.

Den första elektriska lastbilen för elvägen mellan Arlanda och Rosersberg är nu registreringsbesiktigad, med tidsbegränsad dispens. Försök på den befintliga provbanan under sommaren följs upp av tester på två kilometer elväg på allmän väg mot slutet av oktober. Läs Christer Anderssons reportage från projektet i Transportnytt nr 6-2016.

– Det är roligt att vi nu har en helektrisk lastbil gjord för att laddas under färd, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef inom NCC och ordförande för det elvägskonsortium som bildats för att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

– Tekniken vi använder har potential att bli en etablerad standard för elektrifieringen av Europas vägar och är ett viktigt steg för att få hållbara väg- och godstransporter i Sverige, fortsätter han.

Kraftöverföringen byggs med konduktiv teknik, det vill säga direkt strömledning, från en skena i vägen.

Läs vårt reportage i Transportnytt nr 6-2016, som i dagarna når brevlådan hos dig som prenumererar. Numret kan också beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.

Publicerad 2017-08-31 00:00

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

03 sep
24 sep
IMHX
NEC, Birmingham, Storbritannien.
02 okt
05 nov
05 nov