Svenska Flexiwaggon genomför just en nyemission för att skapa förutsättningar för lansering av sin unika järnvägsvagn för trailerekipage på den internationella marknaden.
2018 fick svenska företaget Flexiwaggon sin första beställning på sin nyutvecklade järnvägsvagn med en unik lösning för enkel på- och avlastning av lastbil med trailer enligt roro-principen.
Just nu genomför Flexiwaggon en nyemission för att få in mer kapital för att kunna lansera vagnen och hela konceptet på världsmarknaden.
Sedan den första roro-vagnen lanserades har Flexiwaggon vidareutvecklat järnvägsvagnen så att den numera även kan generera egen el under färd via en generator på hjulaxeln, vilket gör att exempelvis en hybrid- eller eldriven lastbil kan laddas under färd.
– Vagnen kräver inga särskilda terminaler, utan det enda som behövs är en hårdgjord yta som till exempel bestå av grus. Det går att likna Flexiwaggon med ett persontåg för lastbilar som stannar vid den ”station” som ligger närmast lastbilens slutdestination. Lösningen ligger helt rätt i tiden och attraherar både logistik- och fraktbolag, eftersom tid är lika med pengar i transportbranschen, säger Flexiwaggons vd Jan Eriksson.
Se Flexiwaggons demonstrationsfilm HÄR
FAKTA Flexiwaggons nyemission
Emissionsbelopp: 10 800 000 kr
Teckningstid: 25 september–30 oktober 2020
Teckningskurs: 120 kr/aktie i poster om 300 aktier
Antal aktier före erbjudandet: 1 165 798
Antal aktier vid fullteckning: 1 255 798