Farehamnen redo att skeppa ut ännu mer sågade trävaror.
Efter flera års planering och byggnation har den nya Farehamnen i Varberg invigts. Den nya hamnen är en följd av stadsutvecklingen i Varberg, vilket gjorde att hamnbolaget Hallands Hamnar tvingades lämna sin tidigare hamnplanering i den halländska kuststaden.
Den nya Farehamnen har kostat drygt en halv miljard kronor att bygga, och har bland annat försetts med järnvägsspår nära kaj och 160 000 kvadratmeter lagringsytor.
Enligt hamnbolaget planerar man att införa digitaliserade lagersystem och hamnen är även förberedd för att kunna ta emot fartyg som drivs på el. Dessutom uppges att hamnen är förberedd för en omfattande laddinfrastruktur för kunders fartyg och fordon samt för hamnens egen fordon- och maskinpark.
— Vi har i och med våra nya tekniska förutsättningar i Farehamnen stärkt vår position som Sveriges ledande skogshamn, säger Carl-Henrik Hägg, vd för Hallands Hamnar, i ett pressmeddelande.
Han tillägger:
— Nu siktar vi ännu högre och vill bli Europas modernaste skogshamn.
Hamnen i Varberg uppges vara Sveriges största hamn vad gäller export av sågade trävaror. Förra året exporterades 14 miljoner kubikmeter sågade trävaror från Sverige, och av dessa stod hamnen i Varberg för 1,4 miljoner.