Nu lägger IATA hela sin tyngd bakom införande av adressetiketter med RFID och effektiv meddelandeteknik för att försvunnet bagage ska hitta hem.
International Air Transport Associations, IATA:s, generalförsamling har enhälligt beslutat att införa tekniken Radio Frequency Identification, RFID, för att hålla koll på flygande bagage.
Mötet uppmanade också medlemsländerna att börja använda moderna meddelandesystem för att kunna spåra passagerares bagage under resan i realtid och vidta proaktiva åtgärder på ett bättre sätt än idag.
Förra året kom mindre än 0,06 procent av totalt 4,3 miljarder flygburna väskor bort, enligt flygbranschens IT-företag Sitas senaste siffror. Sedan 2007 har felprocenten minskat med 70 procent och idag återförenas 99,9 procent av de försvunna väskorna med sina ägare inom två dagar.
Avläsning med RFID är till 99,98 procent korrekt, vilket är betydligt bättre än med de streckkoder som används idag.
Idag skickas meddelanden ofta med kostsam telex-teknik medan nyare, internet-baserade lösningar skulle sänka kostnaderna betydligt. IATA räknar med att RFID i kombination med modern teknik för meddelanden skulle kunna reducera felen med 25 procent.
Flygplatserna uppmanas att snabbt bygga in RFID i sin infrastruktur och börja använda sig av internet internt. Det kräver ett nära samarbete med företagen som hanterar bagaget på marken, men borde kunna slutföras inom fyra år, menar IATA.