Den totala e-handeln backar med fyra procent, men en sektor ökar kraftigt.
Nyligen kom den så kallade E-handelsindikatorn från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, och nu har Postnord redovisat in E-barometer.
Enligt denna fortsätter e-handeln i Sverige att minska under årets andra kvartal jämfört med föregående år — närmare bestämt med fyra procent. Allra mest backade bygghandeln med 19 procent jämfört med samma period föregående år.
En bransch som dock har ökat under flera år är apotekshandeln. Nu får den ytterligare skjuts uppåt och ökar med 21 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
— Det är flera samtida faktorer som alla påverkar apoteksbranschen online positivt. Ett breddat utbud, konkurrenskraftiga priser och produkter väl anpassade för att handlas online. Ur ett last mile-perspektiv är förpackningarna ofta gynnsamma sett till sin storlek och passar för e-handel, kommenterar Marie Rudolfsson, affärsområdeschef hos Postnord Sverige.