Regeringen har lagt fram ett lagförslag om inre vattenvägar. Det innebär att Transportstyrelsen kommer att besluta om om tekniska krav och vilka vattenområden som berörs. Lagen kan börja gälla i september 2014 enligt regeringens förslag. Det kan betyda fler pråmar på svenska sjöar och kanaler.
Genom att använda Sveriges inre vattenvägar, bland annat kanaler och sjöar, kan man avlasta vägarna med omkring 600 000 lastbilar om året säger regeringen och hänvisar till en utredning från Västra Götalandsregionen. Minskade koldioxidutsläpp och färre trafikstockningar är några positiva följder av det. I länder som Tyskland och Frankrike är kanalerna en viktig del av transportsystemet.
Regeringen har nu lagt fram lagförslaget ”Tekniska föreskrifter för fartyg på inre vattenvägar”, som en del av handlingsplanen för sjöfart. Förslaget ska granskas av lagrådet. Det bygger på EU:s regelverk för inre vattenvägar.
Lagförslagen skapar ett ramverk för hur fartygen som går i inlandssjöfart ska vara konstruerade och utrustade. Enligt förslaget kommer Transportstyrelsen att få uppdraget att ta fram föreskrifter för fartygen. Myndigheten ska också ange vilka vattenområden som ska utgöra svenska inre vattenvägar. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 september 2014.