Hallands Hamnar etablerar ny linjetrafik till Norge för gods som tidigare gick på lastbil.
De tre parterna Hallands Hamnar, Stena Recycling och Hydro Aluminium har inlett ett nytt samarbete avseende godsvolymer med metallskrot till Hydro Aluminiums anläggningar i Norge.
De godsvolymerna som tidigare transporterades med lastbil flyttas nu över till sjöfrakt. Den nya linjen ska trafikera Halmstad på veckobasis och anlöpa flera av Hydro Aluminiums anläggningar i Norge.
Enligt Henrik Nanfeldt, COO på Hallands Hamnar, är samarbetet en central del av tillväxtstrategin för den nya hamndelen Oceanhamnen i Halmstad.
— Den nya hamndelen är skräddarsydd för denna typ av godshantering som består av både av container- och bulkgods, säger Henrik Nanfeldt i ett pressmeddelande.
Den nya Oceanhamnen, där det ska byggas en 200 meter lång ny kaj samt en yta på 21 000 kvadratmeter för hantering av gods, är planerad att öppna 2025. Fram till dess kommer fartygen på den nya lingen att trafikera olika kajer i hamnen i Halmstad.
Från Halmstad kommer den nya linjen att anlöpa Hydro Aluminiums anläggningar i Sunndal, Årdal, Høyanger, Husnes och på Karmøy.
Tidigare transporterades godsvolymerna från Halmstad med lastbil till Stena Aluminium i Älmhult för nedsmältning och därefter till Hydro Aluminiums produktionsanläggningar i Norge, men nu ska de alltså istället ta sjövägen från Halmstad.
Enligt Hydro Aluminium kommer den nya linjen att för deras del innebära cirka 600 ton i minskade CO2-utsläpp för 2024.