Det omfattande infrastrukturprojektet Banaväg, som förbinder Motala och Mjölby med dubbelspårig järnväg såväl som ny mötesfri väg, har förverkligats. På onsdagen, den 9 oktober, släpptes trafiken fram på nya Motalabron efter kunglig invigning.
Totalt räknas ett 70-tal broar till projektets resultat. Störst och mest uppmärksammad är den 620 meter långa Motalabron, som går över Motalaviken och som tillskrivs stor regional betydelse. Mellan Motala och Mjölby går nu mötesfri väg med åtta nya trafikplatser, och Motala har fått en ny genomfart vid bron.
Vad gäller järnvägen har det tidigare enkla spåret byggts ut till dubbelt, Motala central har rustats upp och en ny pendeltågsstation har tillkommit i Skänninge.
Trafikverket uppger att 4 000 personer hade samlats till invigningsceremoni i Motala stadspark, med möjlighet att på storbildsskärmar se kung Carl XVI Gustaf vinka till kameror från Motalabrons krön.
Bron i Motala, liksom en ny bro i Sundsvall, kommer att avgiftsbeläggas, vilket förutsätter ny lag om vägavgifter och elektroniska vägtullssystem. Riksdagen har just fått regeringens lagförslag på sitt bord. [Direktlänk till propositionen här.] Avgiftsnivån är inte bestämd.