Stopp för cabotage med brittiska lastbilar i EU-länder, och stopp för 37 flygbolag från att hantera EU-gods. Det hör till transporthindren som kan antas drabba brittiska logistikföretag efter den 29 mars, ifall Storbritannien och EU inte lyckas nå en förhandlingslösning kring utträdet – hinder som staten nu vill uppmärksamma branschen på.
Inför risken för vad som brukar kallas no-deal brexit publicerar brittiska departement såsom transportdepartementet nu anvisningar, ”guidance”, om vad samhället kan vänta sig när utträdet träder i kraft den 29 mars 2019.
Den brittiska speditionswebbtidningen The Loadstar uppmärksammar bland annat den om långa vägtransporter. Det är inte ens säkert att EU-länder kommer att godta brittiska körkort, det kan bli nödvändigt att komplettera med ett internationellt tillståndsdokument före utresan. Åkerier kan bli beroende av en typ av tillstånd kallad ECMT, som är starkt begränsad till antalet. Departementet rekommenderar därför varuägare att överväga övergång till exempelvis löstrailer eller container, vilket i sin tur har fått landets åkeriförbund RHA att gå i taket. Det blir i princip upp till varje EU-land att tillåta eller stoppa cabotage av brittiska ekipage.
Ett motsvarande dokument med riktlinjer om luftfart noterar att 37 flygbolag, och andra flygrelaterade företag, kan förlora rätten att hantera gods som ska till EU. Som EU-medlem har Storbritannien rätt att godkänna företag i säkerhetshänseende inom ett system kallat ACC 3, men det förfaller vid utträdet. Storbritannien säger sig uttryckligen vänta sig att sidorna ömsesidigt erkänner varandras säkerhetsgranskningar. Den internationella flygstyrelsen Iata svarar dock att alla antaganden vore för riskabla.
– Allt från piloters certifikat till säkerhetsvillkor måste det göras överenskommelser om, säger Iatas chef Alexandre de Juniac.
– Mycket kan säkras genom ömsesidiga godkännanden av dagens standarder, men man kan inte formalisera det över en natt. Och även när det är klart kvarstår en omfattande administrativ börda för flygbolag och stater.
De brittiska riktlinjetexterna inleds med en formulering om att ett avtalslöst EU-utträde trots allt är osannolikt eftersom både Storbritannien och EU har mycket att vinna på att komma överens.
En av de viktigaste aspekterna av Storbritanniens EU-utträde är huruvida gränskontroll kommer att behöva upprättas längs gränsen mellan republiken Irland och brittiska Nordirland. Det har också förekommit diskussion om att gränskontroller för trafiken till och från kontinenten kan väntas vålla långa köer.