Etappen mellan Umeå och industriområdet Dåva är en prioriterad sträcka av Norrbotniabanan. Där har nu ett stort tunnelbygge inletts.
I februari i år blev det klart att byggföretaget Implenia har tilldelats sprängningen av järnvägstunneln norr om Umeå. Arbetet med tunneln har blivit kraftigt fördröjt men nu faller en viktig pusselbit på plats i byggandet av Norrbotniabanan.
Örjan Sjödin med firman YZ Gruv & Berg AB är konsult med 25 års erfarenhet av tunnelbyggen och anlitad av Trafikverket som byggledare för den 1,6 kilometer långa Ersmarkstunneln strax norr om Umeå.
Här förbereder man just nu sprängningsarbetet som ska komma i gång inom några månader.
– Att man väljer att bygga tunneln är för att slippa alltför stora och djupa schakt i bergiga områden, förklarar han.
Det här är inget särskilt komplicerat ställe att bygga tunnel på eftersom det inte ligger under något tättbebyggt område, men det finns alltid vissa svårigheter att övervinna ändå.
– Generellt sett så är vatten alltid en utmaning. Det måste bli tätt så att det håller undan vatten och blir stabilt.
Sprängningsarbetet beräknas ta 24 månader.
När arbetet med tunneln är klart ska det läggas på makadam och räls innan allt är färdigt.
Läs mer om Norrbotniabanan här!
Text: Ulrika Vallgårda