Mer än var fjärde försändelse som distanshandlades av konsumenter i Sverige under årets andra kvartal skickades hit från utlandet, konstaterar E-barometern. Totalt växte den svenska e-handeln med 15 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Aktörer som Zalando, Amazon, Asos och Alibaba går hem även hos svenska nätbutikskunder, konstaterar Postnords e-handelsexpert Arne Andersson efter rapporten. Bakom E-barometern står förutom Postnord även HUI Research och branschföreningen Svensk digital handel.
– Många tycker det är lika enkelt och tryggt att handla på dessa sajter som i svenska butiker. Leveranserna är snabba och även retur- och reklamationshantering fungerar smidigt. Konkurrensen blir därmed allt tuffare för svenska detaljister, inte minst för dem som säljer kläder, säger Arne Andersson.
Barnartiklar och leksaker, ett område där nästan 20 procent av all försäljning redan sedan tidigare skett via webben, växte med hela 38 procent under kvartalet. För bygghandeln var tillväxten 28 procent. Prognosen är att e-handeln i år kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor.