Bristen på flygfraktkapacitet är stor. Den internationella trafikflygorganisationen IATA kräver minskad byråkrati för att fler passagerarflyg ska kunna användas för att ta enbart frakt.
I coronakrisens spår minskade efterfrågan på flygfrakt med 15,2 procent i mars månad, jämfört med motsvarande period föregående år enligt den internationella trafikflygorganisationen IATA.
. Men samtidigt minskade den tillgängliga fraktkapaciteten, räknat i tonkilometer, med 22,7 procent under samma månad.
– För närvarande har vi inte tillräckligt med kapacitet för att svara mot den kvarvarande efterfrågan på flygfrakt, konstaterar IATA:s generaldirektör Alexandre de Juniac.
Skälet är att fraktkapaciteten i passagerarplanens godsutrymmen (”belly capacity”) sjönk med nästan 44 procent under mars månad, på grund av inställda flyg. Kapaciteten i flyg som enbart tar gods, ökade med lite drygt 6 procent, vilket inte räcker till.
– Kapacitetsbristen måste undanröjas snabbt, viktiga leveranser måste få komma iväg dit de behövs som bäst. Efterfrågan på transporter av läkemedel har exempelvis fördubblats, säger de Juniac.
Enligt honom är det en lösning att anpassa passagerarflyg för att enbart ta gods. Men enligt honom försvåras konverteringen av olika nationella bestämmelser. IATA kräver därför:
- Minskad byråkrati vid charter av fraktflyg
- Gör undantag för karantänsregler för flygpersonal
- Säkra att rätt personal och rätt utrustning finns tillgänglig för att hantera fraktgods.