Crossdockanläggningen på Årsta kombiterminal kommer från årsskiftet att drivas av Mertz – åkeriföretaget som sedan 2014 driver Malmös kombiterminal. Dagens operatör Carrier Transport lämnar huset.
Crossdockingen ligger i anslutning till kombiterminalsverksamheten på samma terminalområde, synlig genom sina stora containerkranar. Carrier har hittills varit operatör för bägge delarna, och det är möjligt att Carrier kommer att fortsätta driva kombiterminaldelen trots att crossdockingen släpps. Enligt Jernhusen är det ännu inte avgjort. I Malmö är det Mertz som är operatör för kombiterminalen.
Till att börja med kommer crossdockingverksamheten på Årstaterminalen att fortsätta ske mellan lastbil och lastbil – som det gör under Carrier Transports drift idag, och som det hittills har gjort för Mertz i närbelägna Västberga. Till Mertz kunder som nu följer med från Västberga hör bageriet Pågen. Men både Mertz och fastighetsägaren Jernhusen säger att de vill vidga järnvägstrafiken, vilket ska gå bra att göra på crossdockanläggningen i fråga.
Ulf Karlsson, logistikchef på Pågen, säger till Transportnytt att hans företag på sikt hoppas kunna transportera sitt bröd till Stockholm på järnväg, istället för på lastbil som idag.
Alexander Kristofersson