Mertz Transport AB tar över driften på Jernhusens kombiterminal i Malmö från Cargonet vid årsskiftet. Mertz och Jernhusen planerar investeringar i både en ny omlastningscentral och nya portalkranar under de närmaste åren.
Avtalet mellan Mertz, Jernhusen och CargoNet har varit en affär mellan tre parter där en av förutsättningarna varit att terminalens funktion kan säkerställas, uppges i ett pressmeddelande från Jernhusen. Mertz tar över terminalens maskiner och personal. Terminalavtalet löper på 5 år från årsskiftet.
Malmö Kombiterminal binder samman Kontinentalbanan ut till Europa med Södra och Västra stambanan upp genom Sverige. Många utländska aktörer vill skifta enheterna innan de går vidare i Sverige.
Effektiva omlastningsmöjligheter i Malmö är viktigt för att öka andelen gods på järnväg, både för import och export. Dessutom kan terminalen genom sitt centrala läge fungera som en nod för citylogistik till och från Malmö.
– Ankommande enheter från kontinenten kan välja att fortsätta sin resa på någon av de inrikeslinjer som finns eller angöra vår crossdock. Detta öppnar också upp helt nya möjligheter för en hållbar utveckling av styckegods via intermodal trafik, säger Stig Mertz, vd Mertz Transport.