I England, som brukar beskrivas som Europas mest mogna e-handelsmarknad, tycks nu dagligvarukedjornas lagerbyggnader för första gången ha gått om butikerna som fastighetsinvesterarnas favoritobjekt, noterar Financial Times.
Den brittiska affärstidningen refererar statistik från analysföretaget Savills som ställer priserna på lagerbyggnader respektive butiksfastigheter i relation till de årliga intäkter som de genererar. Enligt junisiffrorna är den jämförelsevisa avkastningen nu för första gången lägre för butikskedjornas lager, vilket omvänt kan förstås som att lageranläggningarna nu är en dyrare finansiell tillgång än vad butikslokalerna är.
Lagerfastigheter gav motsvarande 4,75 procent medan butiksverksamheter krävdes på motsvarande 5,25 procent årligen av husens marknadsvärde. Dessa siffror ställs i relation mot 2009 då de var 7,5 respektive 5 procent.
Skillnaden tolkas som en effekt av att näthandeln växer på de traditionella butikernas bekostnad och att efterfrågan på lokaler följaktligen väntas utvecklas bättre för lager än butiker.
”Medan butiksgator och köpcentrum sätter upp uthyresskyltar äger det rum en otippad fastighetsboom längs Englands stora motorvägar, där det växer upp enorma lador”, skriver Financial Times.