Med en uppgång från cirka 3 miljarder kronor i omsättning, till en bra bit över 4 miljarder, stod livsmedel för en stor del av den svenska e-handelns tillväxt under 2015.
40 procent var den sammanlagda tillväxtsiffran för livsmedelsförsäljningen på nätet förra året, enligt branschföreningen Svensk Digital Handels undersökning D-food index.
Nätförsäljningen av färdiga middagslösningar växte med 26 procent, medan de lösplockade kassarna omsatte hela 55 procent mer pengar än 2014. Det innebar att de lösplockade kassarna under året gick om de färdiga middagslösningarna i försäljningsvolym.
Dagligvarorna är något av joker i den svenska e-handelns kortlek. Hittills har dagligvaruhandeln hört till de branscher som sålt minst via webben – och även efter fjolårets uppgång är det bara runt 1,5 procent av livsmedlen som lämnar butikskedjorna efter en nätbeställning.
Å andra sidan är sektorn en jätte, som håller på att vakna digitalt. Med sina cirka 250 miljarder kronor i omsättning är dagligvaruhandeln ungefär lika stor som all annan svensk handel sammanräknad. Följaktligen står dagligvarorna redan idag för en stor del av e-handelns sammanlagda tillväxt.
Alexander Kristofersson