Tung transportkoncern investerar i två vätgaslastbilar: ”bara början”.
Borlängsbaserade transportkoncernen Maserfrakt är med sina 350 delägare, 900 fordon och 700 maskiner ett av Sveriges största maskin- och transportförmedlingsföretag.
Koncernen har nu investerat i två vätgaslastbilar av märket Holthausen Clean Technology. Den första lastbilen levererades till Borlänge i förra veckan, varifrån den också kommer att utgå.
Lastbilarna kommer att kunna tanka dels på de tankstationer för vätgastank som energiföretaget Hynion driver i Sandviken, Västerås och Jönköping, dels på den egna vätgastankstationen i Borlänge.
Enligt Maserfrakt siktar man mot att ha enbart fossilfria transporter 2030 och man är enligt egen utsago det första företaget i Sverige med vätgasdrivna tunga lastbilar i sin fordonsflotta.
Lastbilarna från Holthausen Clean Technology har bränsleceller med en kapacitet på 120-240 kW, en elmotor på 250-450 kw och tankar som rymmer 50-100 kg vätgas, vilket ger en räckvidd på upp till ca 680 km.
— Det är väldigt spännande att vi har fått vår första vätgaslastbil. Den andra levereras senare under året. Men det här är bara början. Vi planerar att ersätta flera av våra diesellastbilar med vätgaslastbilar om de här lastbilarna fungerar bra, kommenterar Per Bondemark, vd för Maserfrakt.