Livsmedelsdistributören presenterar plan för utfasning av diselfordon.
Martin & Servera Logistik, ett bolag inom Martin & Servera-gruppen, har beslutat om ett större investeringsprogram för eldrivna lastbilar och släp samt egen laddinfrastruktur.
I dagsläget har Martin & Servera Logistik en drivmedelskombination av biogas, diesel och el i fordonsflottan, där biogas utgör huvudparten. Nu satsar man på att öka andelen eldriven distribution genom följande plan:
- investering i infrastruktur för laddning på egna terminaler
- ersättning av de dieselfordon som pensioneras med, i första hand, eldrivna fordon
- investering i fordon med stora batterier som kan kombinera närdistribution med längre frakter – detta för att öka nyttjandegraden för ellastbilarna som kostar mer att köpa in, men är billigare i drift.
— Effekten av dessa investeringar är att vi får en bättre spridning mellan olika fossilfria drivmedel och att vi kommer att minska våra CO2-utsläpp kraftigt. Vår fordonsflotta kommer att vara helt fossilfri i god tid innan måldatum som är 2030. Att vi ökar nyttjandegraden gör dessutom att satsningen blir ekonomiskt bärkraftig, vilket är en förutsättning för konkurrenskraft, kommenterar Per-Erik Kanström, vd för Martin & Servera Logistik.
I år kommer 17 ellastbilar vara i drift och 2026 beräknas Martin & Servera Logistik att ha ett 40-tal elfordon på Sveriges vägar. Antalet biogasbilar kommer att vara cirka 70. Det fåtal dieselbilar som då finns kvar fasas ut helt till 2028.