Volvo dömdes till 6,4 miljarder kronor i böter, och Scania – som ännu inte fått sin dom – har lagt 3,8 miljarder åt sidan för ett väntat straff. Så ser de svenska tillverkarnas facit ut efter den kartell av europeiska lastbilstillverkare som i 14 år ska ha riggat priser och försenat ny avgasreningsteknik. Scania fortsätter att neka.
Motsvarande 28 miljarder kronor åkte de på att betala, de fyra europeiska lastbilstillverkare som av EU-kommissionen har dömts till böter efter sin kartellbildning: Daimler, DAF, Iveco och Volvo/Renault. Scania har varit ensamt om att neka och har sin prövning kvar, men har alltså avsatt 3,8 miljarder kronor i sin redovisning inför risken att dömas. Även MAN var höggradigt inblandat och hade åkt på motsvarande 11 miljarder kronor i böter om företaget inte varit det som avslöjade det hela för EU-kommissionen och därför slipper undan straffet helt.
I ett tal i Bryssel den 19 juli beskrev den ansvariga EU-kommissionären, danska Margrethe Vestager, målande hur pakten stiftats på ett mysigt hotell i samma stad i januari 1997 – och hur regelbundna möten mellan högt uppsatta representanter för företagen sedan fortsatte i sju år, innan samarbetet övergick till att hanteras mer rutinmässigt av tillverkarnas representationer i Tyskland.
Det sammanlagda bötesbeloppet är mer än dubbelt så stort som något tidigare för en kartell i EU. Då är det ändå väsentligt nedsatt också för Volvo/Renault, Daimler och Iveco för att de bidragit med bevis under utredningen, och och med ytterligare 10 procent för alla fyra bötesdömda för att de erkänt och därmed besparat kommissionen utredningsresurser.
De berörda företagen har tillsammans över 90 procent av EU:s marknad för lastbilar med vikt över 6 ton.