Före jul började de rulla, de första av de 400 Scaniafordon som under nio år ska köra järnmalmskoncentrat från Northland Resources gruva i Kaunisvaara till järnvägen i Svappavaara. Tack vare dispens får de lastas med 63,8 ton, och väga totalt 90 ton.
Över 250 chaufförer ska anställas i Peabs dotterbolag Cliffton för att utföra den 16 mil långa transporten dygnet runt. Fordonen har specialbyggts av Scania, släptillverkaren Parator och påbyggaren Eksjö maskin och truck. Företagen ser framför sig att konstruktionen kan utvecklas för ännu större laster, främst just för gruvor. Med dragbil, trailer, dolly och en till trailer på rad skulle nyttolasten kunna vara 84 ton, och totalvikten 117 ton.
Idag består ekipaget av en fyraxlig Scania R 730 som drar en treaxlig dolly och ett treaxligt släp. Tolvtonsaxlar och luftfjädring på dolly och trailer är standardkomponenter från Scania.
Företaget Norrlands bil har engagerats för service och underhåll på uppdrag av Scania. På sikt väntas verksamheten även omsätta cirka 7 000 däck per år. Den fulla kapaciteten planeras bli cirka 5 miljoner ton järnmalmskoncentrat per år. Varje fordonsekipage väntas gå 400 000 kilometer per år, med genomsnittshastigheten 65 kilometer i timmen. Från Svappavaara ska malmkoncentratet gå vidare med tåg, på Malmbanan, till hamnen i Narvik.