I kölvattnet efter en atomdriven rysk isbrytare har Maerskfartyget Venta, med plats för 3600 teu containerlast, tagit sig igenom de isigaste vattnen på den arktiska rutten från Vladivostok i öster till Sankt Petersburg vid Östersjön.
Helt nybyggda Venta Maersks resa uppges vara den första som företagits med ett mellanstort containerfartyg via den arktiska passagen norr om Sibirien. Maersk har framhållit att det bara handlar om ett försök – för att få en bild dels av isförutsättningarna, dels av utsikterna att hitta kunder som skulle ha nytta av trafiken. Venta Maersk är 200 meter långt, och 36 meter brett, och uppges tillhöra isklass 1A vilket innebär möjlighet för fartyget att självt klara is upp till en meters tjocklek.
Venta Maersk lämnade Vladivostok omkring den 23 augusti och väntas nå Sankt Petersburg framemot slutet av september. Den 11 september hade fartyget tagit sig igenom den isigaste delen, Östsibiriska havet, och åkt vidare västerut på Laptevhavet, som är så pass fritt från is att fartyget kunde säga tack och adjö till sin isbrytare.
Andra sorters transporter på rutten bedrivs dock redan reguljärt, inte minst gastransporter från Sibirien till östra Asien i flytande form. Maersks kinesiska containerkonkurrent Cosco har också gjort mindre testturer.
Miljövänner är inte entusiastiska. Polarisens snabba krympande, som är förutsättningen för sjötransporterna i området, illustrerar hastigheten i jordens pågående klimatförändringar.