
Framtiden ser lovande ut när det gäller samordningen av reglerna för lastsäkring i Europa och över transportslagen. Det är en sammanfattning av årets upplaga av Sagits lastsäkringskonferens. Ett nytt EU-direktiv finns redan och nästa höst räknar Transportstyrelsen att bli färdig med de nya svenska lastsäkringsföreskrifterna.
Lastsäkring låter som ett specialämne för en handfull experter. Men årets upplaga av Sagits lastsäkringskonferens i mitten på november slog rekord. Med omkring 230 deltagare, varav 60-70 representanter för industri och andra varuägare blir evenemanget ett av de större i Logistik-Sverige.
– Det är fantastiskt roligt. Vi har aldrig haft så många deltagare, sa Mikaela Tamm som är ordförande i den ideella föreningen Sagit som är ett samrådsforum där bland annat branschorganisationerna Svensk Försäkring, Sveriges Åkeriföretag och Näringslivets Transportråd ingår. Konsultföretaget Mariterm AB bidrar med expertkunskap.
Konferenssalen var fylld till bristningsgränsen och ventilationssystemet hårdtestades och befanns knappt vara tillräckligt. Ordförande för konferensen var Åkeriföretagarnas Mikael Nilsson som höll deltagare och presentatörer i strama tyglar och inte lät tiden flyta iväg. Nödvändigt med det späckade konferensprogrammet som närmade sig ett 20-tal punkter
En rad nyheter kan ha lockat den stora publiken. I april i år publicerades det nya EU-direktivet 2014/47/EU om tekniska vägkontroller, som också innefattar lastsäkring. Direktivet ska tillämpas i hela EU senast inom tre år. Walter Nissler från EU-kommissionen och Mariterms Peter Andersson presenterade direktivet.
Nästa höst planerar Transportstyrelsen publicera sina nya lastsäkringsföreskrifter. De ersätter den mer än 35 år gamla föreskriften TSVFS 1978:10. Sven Pettersson från Transportstyrelsen presenterade arbetet. I sak blir skillnaderna från dagens föreskrifter små. När det gäller accelerationskrafterna framåt kommer kraven att lätta något. Däremot skärps de en smula när det gäller sidokrafter och krafter bakåt. Det är helt i enlighet med EU:s normer.
Ytterligare en förändring är att de kommande föreskrifterna kommer att innehålla krav på märkning på lastsäkringsutrustning. Vilken kapacitet utrustningen har ska framgå.
En tredje nyhet är att de kommande lastsäkringsföreskrifterna blir funktionella och de kommer därmed inte att innehålla några instruktioner om hur lastsäkringen ska gå till. Sådana instruktioner eller ”Best practice guidelines” kommer istället att publiceras separat för olika tillämpningsområden. Bland annat det internationella åkeriförbundet, IRU, FN-organisationerna IMO, ILO och UNECE samt kombitransportörerna i UIRR arbetar med instruktioner om lastsäkring.
I Sverige är det TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, som ligger bakom den instruktion för lastsäkring som i praktiken är den som används. Även den fråga som varit det ständiga orosmolnet på de senaste årens Sagit-konferenser, de tyska polismyndigheternas varierande syn på hur en godkänd lastsäkring ska se ut, var avdramatiserad under årets lastsäkringskonferens. Även om det bland deltagarna fanns olika synpunkter om hur stort problemet var i praktiken.
– Vi kan vänta att problemet avtar radikalt när det nya EU-direktivet träder i kraft 2018, säger Peter Andersson styrelseordförande i Mariterm och en av initiativtagarna till lastsäkringskonferensen.
– Det ser ganska bra ut för framtiden. Får vi bara med oss järnvägsfolket så kommer vi nog att kunna ha någorlunda väl samordnade regler för lastsäkring i Europa,
Mats Udikas