Sjöfart och hamnar har stor betydelse för att skapa cirkulära lösningar — det visar ett nytt svenskt forskningsprojekt.
En övergång till cirkulära lösningar anses ofta nödvändig för att minska klimatpåverkan och bättre hushålla med jordens resurser. I denna övergång har den svenska sjöfarten och de svenska hamnarna en stor roll att spela, enligt ny forskning.
Linea Kjellsdotter Ivert är projektledare och initiativtagare till studien ”Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi”, där forskare vid VTI och Rise har undersökt vilken betydelse hamnar och sjöfart kan få i en framtida cirkulär ekonomi.
I studien framhålls att det är en utmaning för cirkulära produkter och material att materialvärdet typiskt sett är lågt och att logistiken därför behöver vara kostnadseffektiv och hållbar om de ska kunna konkurrera med nya produkter och jungfruliga material.
–- På så sätt blir logistiken extra viktig för att åstadkomma en ökad cirkularitet av produkter och material. Vår forskning visar att sjöfarten har potential att matcha de behov som en ökad cirkulär ekonomi ställer och att hamnarna har en viktig roll att spela, säger Linea Kjellsdotter Ivert.
Enligt studien återfinns hamnarnas bidrag till de cirkulära lösningarna åtminstone två huvudområden. Dels kan hamnarna lagra och hantera produkter och material på ett effektivt sätt och fungera som en logistiknod för omlastning mellan olika trafikslag. Dels kan de fungera som kunskapsförmedlare och hjälpa till exempel avfallsentreprenörer med samordning, förmedling av kontakter och förslag på effektiva logistiklösningar.
När det gäller sjöfartens roll har forskarna i en fallstudie beräknat miljöpåverkan från transporter av insamlade planglas från byggprojekt i Sverige till en produktionsanläggning som tillverkar nytt planglas i Tyskland med olika alternativa placeringar av en sorteringsmaskin. I samtliga fall bedöms miljöpåverkan vara betydligt mindre vid sjötransport jämfört med lastbil.
En annan fallstudie visar att sjöfarten också ekonomiskt kan vara mest fördelaktig. När Ragn-Sells transporterade kalkstabiliserad lera från Göteborg till Trelleborgs hamn var sjötransporterna både bättre för miljön och billigare jämfört med att köra med lastbil. Den studien ledde fram till att företaget sedan fortsatte med sjötransporter av massor till olika destinationer.
– Koldioxidutsläppen minskade väsentligt. Ekonomiskt bygger lösningen på att Ragn-Sells kunde nyttja ett fartyg som ändå skulle leverera gods till Göteborg och därefter vidare söderut, så att fartyget inte gick tomt tillbaka, säger Linea Kjellsdotter Ivert.