Köper upp biogas för sina sjötransporter motsvarande företagets kaffefrakter.
Kafferosteriet Löfbergs ingår avtal med logistikföretaget Scanlog om uppköp av biogas för sina sjötransporter. Avtalet görs enligt den så kallade massbalansprincipen, vilket innebär att Löfbergs låter Scanlog investera i samma mängd biobränsle som kaffeföretagets sjötransporter av råkaffe förbrukar.
— Det betyder att vi köper upp biogas i samma mängder som används till Löfbergs sjöfrakter. Biogasen tankas sedan i fartyg som opererar i Europa. Biogasen tankas alltså inte nödvändigtvis på just något av de fartyg som Löfbergs transporterar sitt kaffe på — det hade varit logistiskt omöjligt. Detta är för övrigt samma princip som används om man exempelvis ingår avtal om grön el till sin bostad, säger Scanlogs hållbarhets- och kommunikationschef Matilda Jarbin till Transportnytt.
Redan 2022 hade Scanlog ett liknande samarbete med livsmedelskoncernen Arvid Nordqvist, men enligt Matilda Jarbin är upplägget med Löfbergs en ny typ av produkt från Scanlogs sida.
— Dels är det här en rederioberoende lösning, dels finns det en skalbarhet i den här lösningen som vi inte hade då. Dessutom är det biogas vi använder nu, vilket det inte var tidigare.
Biogasen som används produceras av gödsel och heter Liquid biogas (LBG), vilket är en uppgraderad biogas i flytande form. Löfbergs fraktar drygt 36 000 ton råkaffe över världshaven varje år, och samarbetet med Scanlog uppges innebära att man minskar sina CO2-utsläpp med 1 800 ton.