Ett stort antal råkaffecontainrar ska transporteras med biobränsle som drivmedel.
Livsmedelskoncernen Arvid Nordquist har med hjälp av logistikföretaget Scanlog tecknat ett avtal med rederiet Hamburg Süd om att transportera ett stort antal råkaffecontainers med biobränsle som drivmedel.
Enligt ett pressmeddelande från Arvid Nordquist har företaget länge eftersträvat fossilfria varutransporter, något som innebär att man idag har ca 80 procent fossilfri distribution plus att stora delar av intransporterna sker på järnväg.
Utmaningen har enligt företaget varit att hitta en motsvarande fossilfri lösning för sjötrafiken, men nu har alltså Arvid Nordquist och Scanlog skrivit ett nytt avtal med rederiet Hamburg Süd om distriubition med biobränsle.
— För att göra ytterligare förbättringar så är det på sjösidan man vill komma vidare med hållbara alternativ. Vi har haft en omfattande dialog med Scanlog i syfte att försöka hitta den typen av alternativ och investera i fossilfria bränslen. För oss är det den sista pusselbiten för att känna att vi har fossilfria transporter inom alla transportslag och produktområden, kommenterar Tomas Skenbäck, Manager Logistics Controlling and Development hos Arvid Nordquist.
Avtalet innebär att det fossilfria bränslet Ecofuel tankas via en så kallad massbalansprincip. Det betyder att Arvid Nordquist investerar i motsvarande mängd biobränsle som används för de egna transporterna, men att biobränslet inte nödvändigtvis tankas i just de fartygen som transporterar råkaffe.
Allt Ecofuel-bränsle uppges vara tredjepartscertifierat enligt RSB eller ISCC och beräknas reducera Arvid Nordquists Co2e-utsläpp från sjötrafik med cirka 75 procent. Resterande 25 procent som ännu inte går att reducera klimatkompenseras.
Avtalet, med start i april 2022, innefattar initialt cirka 260 containrar från Brasilien vilket motsvarar cirka 30 procent av Arvid Nordquists totala råkaffeflöde. Förhoppningen är att projektet ska skalas upp i framtiden.