Miljömålsberedningens betänkande föreslår svensk anpassning till EU:s klimatmål.
Den parlamentariska Miljömålsberedningen har lämnat ett betänkande vad gäller de svenska klimatmålen, däribland målen för transportsektorn.
Utredningen föreslår en ny utformning för det svenska etappmålet om minskade växthusgaser till 2030. Syftet är att bibehålla klimatambitionen, samtidigt som målet bättre överensstämmer med Sveriges åtagande inom EU och styr effektivt mot det långsiktiga klimatmålet till 2045.
För inrikes transporter kvarstår det sektorspecifika etappmålet till 2030 som säger att växthusgasutsläppen — förutom koldioxidutsläpp från inrikes flyg — ska minska med minst 70 procent jämfört med 2010.
Det övergripande klimatmålet är att ha netto-nollutsläpp av växthusgaser senast år 2045.
Med netto-nollutsläpp menas att ett land inte ska släppa ut mer växthusgaser än vad som tas upp ur atmosfären. De utsläpp som fortfarande sker ska därmed kompenseras av upptag genom exempelvis koldioxidinfångning och kolsänkor i naturen.
Enligt branschorganisationen Transportföretagen är förslagen i huvudsak ”balanserade och väl avvägda”:
– Vi är i stort positiva till Miljömålsberedningens förslag. Att Sverige anpassar sina mål efter EU:s mål förenklar och ökar förståelsen för utmaningen. Koldioxidutsläpp är globala och måste ner i alla länder. EU:s klimatmål är minst lika ambitiösa som Sveriges och väl i linje med att unionen når sin del av Parisöverenskommelsen, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.







