Fastighetsboxen framstod som e-handelns nästa stjärna, när Svensk Digital Handel höll sin årliga logistikkonferens, i år som del av Logistik och Transport i Göteborg.
Städer där man vill få bort transporter, och en kraftigt växande mängd e-handelsleveranser som vill fram – logistikutmaningarna pressar näthandlarna från flera håll. Mot den bakgrunden kom utlämningsboxar i bostadshus att diskuteras ur flera perspektiv under mässonsdagen.
I enkätundersökningen E-barometern har privatpersoner visat starka önskemål om bättre möjligheter att få vad som kallas hemleveranser utan kvittens, det vill säga utan att man som mottagare behöver vara hemma. Och nu vinner boxarna svensk terräng, både i diskussionen och ute i den fysiska verkligheten. Sedan augusti sker leveranser i ett pilotprojekt med utlämningsboxar i en anpassad miljöstation hos en bostadsrättsförening i Jönköping – under samarbete mellan bland annat Postnord och forskningsnätverket Closer.
I paneldiskussion deltog Fastighetsägarna Stockholms digitaliseringschef Christoffer Börjesson tillsammans med Netonnets logistikdirektör Stefan Svensson, Postnords Arne Andersson och Brings hållbarhetschef Catherine Löfquist. Alla tycktes eniga om behovet av standardisering när det gäller hur alla inblandade ska kunna låta sina system ”prata” med varandra och med de digitala låsen i hem och utlämningsboxar.
– Vi som handlare måste ha en enhetlig motpart. För att få en samverkan måste man flytta ut det från transportörerna, sa Netonnets Stefan Svensson.
– Alla vill inte ha varorna hem, men man vill ha det nära hemmet och inte behöva stå som 23:a i kö hos sitt ombud. Och det kan inte vara så att vi som e-handlare måste göra en integration mot varje aktör.
Fastighetsägarnas Christoffer Börjesson var på samma linje.
– Det vi saknar är någon aktör mellan fastighetsägarna och logistikföretagen som vill ta den här frågan om boxarna, som ser till att det funkar med alla transportörer etcetera.
Christoffer Börjesson nämnde som exempel att ett rum kan iordningsställas för paketlämning, för hundratusentals kronor, men sedan kanske bara får ett flöde på 50 paket under ett halvår. Men även om det är en olämplig väg framåt så kan det finnas möjligheter att diskutera.
– På sikt finns det ytor, kanske parkeringsytor som inte kommer att användas i framtiden.
Alexander Kristofersson