
2800 extramedarbetare hjälper Postnord att klara ett ständigt jätteflöde i december. Men sett till enskilda dagar tror distributionschefen Erika Ahlqvist att paketspiken efter ”Black Friday”, den 24 november, i år kan ha vuxit om julruschens topp.
En ny undersökning som Postnord låtit göra visar att svenskarna fram till den 5 december hade köpt julklappar för 7,2 miljarder kronor, varav 3,5 miljarder på nätet – det vill säga nästan hälften. Spiken vid Black Friday slog allas förväntningar, och sedan dess vädjar Postnord till e-konsumenterna att snabbt hämta ut sina försändelser från fulla ombudshyllor. Men det jämna stora flödet sedan, genom början av december, kan ändå innebära positiv avlastning från jultoppen.
– Vi hade räknat med väldig ökning. Vi talade med kunder om deras prognoser, och lade på säkerhetsmarginal på det – och ökade kapaciteten med 30 procent. Men ökningen blev uppåt 50, säger Erika Ahlqvist, chef för Postnords distribution i Sverige.
Nu hanterar hennes maskineri i snitt cirka 500 000 paket per arbetsdag, mot normala 400 000. Och det inkluderar alltså inte de paketliknande försändelser under 2 kilo som skickas med brevtjänster, exempelvis varubrev. Om dessa inte går ned i brevlådor kan även de behöva lämnas ut hos ombuden.
– Med tanke på hur fantastiskt folk handlade vid Black Friday har jag svårt att tro att vi får lika stor koncentration på en enskild dag vid jul. Flera kunder satte sanslösa rekord i försäljning. Inför jul kanske vi e-handlar under en lite längre period, och ligger högre hela tiden.
På torsdagen efter svarta fredagen gick Postnord ut med en vädjan om hjälp från konsumenterna att hämta ut sina försändelser. Då hade konsumentpaketen till ombuden vuxit i antal till 1,25 miljoner jämfört med 869 000 året innan, en ökning med 44 procent. Sverigechefen Anders Holm beskrev målande hur ”det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner, på alla ombudens hyllor”.
– Vårt system har inga mellanlagringsprinciper. Vi har transportkapacitet för att flytta försändelser till nästa led men inget utrymme där de bara kan ligga kvar, säger Erika Ahlqvist, och beskriver hur ombud istället kunnat få fler utkörningar per dag för att jämna ut flödet och minska maxbehovet av utrymme.
För att klara det hela har förstärkningar gjorts i alla led av kedjorna, med personalförstärkningar i alla former. För Postnord rör det sig om 2800 extramedarbetare i december, och till det tillkommer ombudens förstärkningar. Men grunden har lagts redan under hösten genom permanenta förstärkningar i ombudsnätet som ska svara mot e-handelns cirka 17-procentiga totala årliga tillväxt.
Ansträngningarna till trots så har Erika Ahlqvist inte känt igen sig när medier har sträckt sig efter ordet kaos för att beskriva läget efter svarta fredags-helgen. Förseningar förekom, men inte längre än två dagar och då bara avseende vissa delar av flödena. Tvärtom beskriver hon de senaste veckorna som väl fungerande, bland annat tack vare att man praktiskt taget varit befriad från störningar som maskinhaverier, snöstormar, blixthalka och trafikolyckor.
Alexander Kristofersson