Klubbat: ny lag mot fusk med färdskrivare.
Regeringen har utfärdat en ny lag och beslutat om förordningsändringar med skärpta åtgärder mot fusk med färdskrivare vid vägtransporter.
”Fusk med färdskrivare är ett allvarligt problem som hotar både trafiksäkerheten och konkurrensen. Med den nya lagen får vi kraftfullare verktyg för att stoppa fusket och skapa ordning och reda i branschen”, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Som tidigare rapporterats omfattar de nya bestämmelserna bland annat följande:
– skärpta straff för manipulation av färdskrivare, vilket kan ge fängelse i upp till ett år,
– högre sanktionsavgift om ett förarkort erhållits på grund av oriktiga uppgifter eller falska handlingar använts,
– utökade möjligheter till kontroller och tillsyn, där polisen och andra kontrollmyndigheter får ökade befogenheter att inspektera fordon.
Den nya lagen och förordningsändringarna träder i kraft den 1 augusti 2026.







