Tunga branschorganisationer anser att dagens regelverk inte är anpassat till den pågående elektrifieringen av transportsektorn.
Dagens kör- och vilotidsregler för yrkesförare är utformade för en transportsektor där förbränningsmotorn är den klart dominerande. I takt med att transporterna elektrifieras kan förarna därför hamna i situationer där de tvingas bli olagliga — det menar Transportföretagen och Mobility Sweden som gemensamt tagit fram förslag till förändringar av regelverket.
Ett förslag är att föraren av en elektrisk lastbil ska kunna få köra lite längre än dagens maximala 4 timmar och 30 minuter för att komma till nästa laddstation om så krävs och även om körschemat skulle riskera att spricka. Det innebär alltså att föraren ska få köra till nästa laddstation även om körtiden innan rast överskrids — förutsatt att inte trafiksäkerheten hotas.
Ett annat förslag är att föraren vid behov måste kunna få avbryta pågående rast i det fall laddningen av fordonet kräver att föraren agerar. Den avbrutna rasten ska återupptas efter avbrott tills föraren fått sin fulla rast.
—Vi föreslår även att en förare måste kunna avbryta en pågående dygnsvila på samma sätt som gäller för på- och avkörning av färja och tåg, säger Maria Lindh, näringspolitisk expert på Transportföretagen, i en skriftlig kommentar.
Skälet till förslaget är att ett fordon som laddas i samband med dygnsvila inte ska blockera laddplatsen då fordonet är fulladdat.
— Vi tycker ju att det är ganska självklart egentligen men dagens regelverk skulle inte tillåta det. Det är viktigt att regelverket inte sätter käppar i hjulen eller försvårar en elektrifiering av lastbilstransporterna, kommenterar Maria Lindh.