Konecranes i Markaryd har invigt ett nytt huvudkontor. Samtidigt firar fabriken att man levererat 4000 truckar sedan starten 1994. Firandet äger rum samtidigt som huvudkonkurrenten Kalmar lägger ned verksamhet bara fem mil bort.
Medan branschkollegan Cargotec-Kalmar planerar för uppsägning av 130 personer i närbelägna Lidhult, inviger Konecranes Lifttrucks nya lokaler på 900 kvadratmeter.
Gäst då är bland andra Ghanas transportminister, vars hamnmyndighet står som köpare av företagets 4000:e truck.
– Vi hade en väldigt kraftig utveckling fram till krisen 2008, och i slutet av 2009 kom en uppgång igen. Vi har varit trångbodda länge så det här har legat i vår pipeline, säger Lars Fredin, vd för Konecranes Lifttrucks.
Lars Fredin beskriver hur en del av kontorsmedarbetarna har fått arbeta i tillfälliga modulbyggnader. Verksamheten i Markaryd har idag cirka 160 anställda inom allt från utveckling till produktion och försäljning. För produktionen finns det tills vidare lite yta kvar att växa på.
Konecranes Lifttrucks bygger truckar med lyftkapacitet från 10 ton och uppåt. De största är så kallade reachstackers för höga lyft av lastade containrar. Företaget tillverkar även tomcontainerhanterare och gaffeltruckar. Priserna ligger i allmänhet mellan 1 och 5 miljoner kronor.
Produktpaletten är i princip densamma som den hos likaledes svenska, och likaledes finskägda, konkurrenten Cargotec-Kalmar, som nyligen beslutade att flytta produktionen av reachstackers och tomcontainerhanterare till Polen. Konecranes Lifttrucks har en fabrik i Kina sedan 2006, men Lars Fredin beskriver det som att den främst är tänkt att serva den asiatiska marknaden snarare än att svara för flyttad produktion.
Så medan konkurrenten drar ned och allt fler tycker sig se att konjunkturen sviker igen så intar hans företag nya kontorsytor.
– Man vet ju aldrig vad som händer långsiktigt, säger Lars Fredin, men vi tror ju fullt och fast att vi har tagit rätt beslut.
Alexander Kristofersson