De tretton medlemmarna i Kneg – Klimatneutrala godstransporter på väg – uppger att man minskade sina utsläpp av koldioxid med en halv miljon ton under 2014. Det är den mest omfattande minskningen under de sex år sedan organisationen startade. Det framkom på Knegs resultatkonferens i Stockholm i början på november. Ökad användning av biodiesel har stått för större delen av besparingen.
Kneg som bildades 2008 har som mål att fram till 2020 halvera utsläppen från en ”typisk svensk godstransport på väg” jämfört med år 2005. 2014 gjordes en besparing på närmare 497 000 ton. Knegs årliga konferens där resultatrapporten presenterades, ägde rum på Näringslivets hus i Stockholm i början på november. Kneg ligger bakom rapporten, tillsammans med Chalmers och Trafikverket.
De största bidraget till minskade koldioxidutsläpp från lastbilarna är ökad användning av biodiesel. Det är RME-diesel (rapsoljemetylester) och HVO-diesel (Hydrogenated Vegetable Oil, med svartlut från skogsindustrin som råvara) som blandas med fossil diesel. HVO-diesel används också oblandat.
Under de senaste tre åren har utsläppen från lastbilar minskat med cirka 15 procent. Förutom ökad användning av biobränslen beror det på bränslesnålare fordon och ett minskat trafikarbete. Kneg arbetar inom tre huvudområden. Det är ”Förnybara bränslen”, ”Effektivare fordon” och ”Effektivare transporter”. Medlemmarna gör åtaganden som sänker koldioxidutsläppen i det egna företaget eller organisationen. De är avsedda som goda exempel på klimatanpassade logistiklösningar.
Under resultatkonferensen presenterades främst praktikfall inom området ”Effektivare transporter”. Daniel Johansson, logistikchef på Ahlsells med en av Sveriges största logistikanläggningar beskrev hur man arbetade med ständiga förbättringar både för intern logistik och för transporter.
Jenny Marin från Scania beskrev hur företaget lyckats effektivisera sina transporter med hjälp av flödesorienterad logistikstyrning.
Kristina Liljestrand doktorand från Chalmers presenterade sin forskning som syftar till minskat matsvinn genom bättre logistiklösningar.
En viktig del av årets Kneg-konferens var redovisningen av ett scenario för hur den svenska fordonsflottan ska kunna bli oberoende av fossil energi år 2030. Det var resultatet av en gruppövning med Kneg-medlemmarna. Även andra trafikslag som järnväg och sjöfart kom med i förslaget. Presentationen hölls av författarna till Knegs resultatrapport Anders Ahlbäck, Chalmers och Håkan Johansson, Trafikverket. Anders Ahlbäck har varit ansvarig för beräkningar och rapporter från Kneg sedan organisationen bildades. Håkan Johansson har bland annat en bakgrund som sekreterare på den statliga Fossilfriutredningen.
Den breda ansatsen i rapporten fick både ros och ris. Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott, som kommenterade rapporten tyckte det var ett bra anslag, även om hon hade invändningar mot några av de konkreta resultaten.
Stefan Back, chef för hållbar logistik, på Transportföretagen var av en annan åsikt:
– Lite synd att Kneg lämnat sitt ursprungliga vägtransportfokus … Vore det inte en bra uppgift för Kneg att redovisa en prognos för hur långt vägsektorn själv egentligen kan komma i minskad koldioxid till 2030? twittrade han under konferensen.
Kneg har nyligen bytt ordförande, Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem, har nu tagit över efter Lars Mårtensson på Volvo som varit organisationens ansikte utåt sedan den bildades. Själva konferensen hölls samman av P-O Arnäs, forskare på avdelningen för logistik och transport på Chalmers.
Kneg har 13 medlemmar, det är: Chalmers-Göteborgs universitet, Fordonsgas Sverige AB, OKQ8, Postnord, Preem, Ragn-Sells AB, Renova AB, Scania, Schenker AB, Stora Enso, Sveriges Åkeriföretag, Trafikverket och Volvo Lastvagnar.
Mats Udikas